Monday, November 26, 2012

Resa - Sydney/Australien - tips

Jag glömde publicera detta för några månader sen. Här är det iaf om någon bryr sig.


En av mina kompisars syster var här nyligen och jag mötte henne och hennes kompisar för en promenad och en kaffe och prata lite om Sydney, Australien och tips.

Jag har tyvärr inte så många tips för tyvärr så är jag inte så insatt längre i hur det är att resa runt och vara turist här. Man tänker liksom väldigt annorlunda när man har fast jobb, adress och räkningar. MEN.
Några småtips kan man ju ändå alltid komma på.

Och så tänkte jag att det kanske kan vara något någon annan är intresserad av, så jag slänger upp skiten här med:
(Obs personliga åsikter och ska kanske tas med en nypa salt)


Strand:
Northern Beaches norr om Manly (Dee Why, Freshwater, Collaroy) är fina och något mindre turistiga än Bondi etc.
Ta absolut färjan till Manly ngn dag, väldigt fin utsikt!
Åk upp till Palm Beach där de filmar Home & Away! Töntigt jag vet, men fint.


Utgång:
Darling Harbour. Sen gillar jag Surry Hills med, runt Crown St finns det jättemånga pubar och små barer som är jättebra och lite mindre dyra. Barerna runt Neutral Bay är också svinbra. 
Dock så gillar jag pub/barhäng och så, vill ni dansa så satsa på Darling Harbour eller kanske Ivy på George St i stan.
Håll er borta från Kings Cross, det är äckligt. (Det brukar vara roligt men nu är det mest skabbigt och våldsamt)

Nyår:
Det är sviiiiiindyrt att fira nyår i Sydney på någon typ av bar.
Ett budgettips är att åka ut till en park som har utsikt istället.
Vi var i Nielsens Park ett år, den ligger i Vaucluse.
Det går bussar ut till hela dagen och natten, sök på 131500.com.au så får ni upp tider och så! Den hemsidan är för övrigt skitbra var ni än ska i Sydneyområdet, jättelätt att hitta tåg, bussar etc.

Affärer:
COLES & WOOLWORTHS är de två stora mataffärerna, finns i alla städer i Australien så bara fråga någon var närmsta ligger.
Handla inte på massa convenience stores det blir hur dyrt som helst i längden.. Köp de billiga märkena typ Homebrand och Coles egna.

Resa/boka/veta vad tusan man ska göra:
Ett annat tips jag kom på med resor och så är att fråga hostelpersonalen på olika ställen sjukt mkt 'dumma' frågor - oftast så har de varit på massa ställen och vet typ hur det funkar, eller så brukar de hjälpa till att ringa och kolla! De har ju typ inte så mycket annat för sig ändå tycker jag så lika bra att sätta dem i arbete :)
Vissa är ju rätt dumma i huvudet ibland men de flesta brukar vara bra på att hjälpa till att styra upp just resor!
Sen tycker jag att det är rätt soft att inte boka allt för mycket utan se lite hur det blir allt eftersom, speciellt när man reser runt.

Det lönar sig oftast att kolla runt efter bättre priser också.. Kolla några olika företag.
Om ni har mycket pengar, absolut, gör allt! Båttur, fallskärm, vad det nu kan vara, allt.
Har ni inte speciellt mycket pengar (som väl de flesta backpackers inte har) så välj ut några saker som ni verkligen verkligen vill - man kan komma undan billigt resten av tiden.

Hostelen har oftast fester och alla dricker billigt lådvin. Sen drar alla oftast tilsammans till barer där hostelet har rabtt.
De flesta försöker dessutom oftast leva billigt så man behöver liksom inte skämmas för att man dricker 9dollarsvin och äter nudlar - det är liksom ingen som kommer och slänger upp en oxfilé på grillen.
Det jag försöker säga här är att även de kvällar du inte planerar eller spenderar mycket pengar på kan bli bland de roligaste du haft.

Rekommenderar:
Roadtrips (bil eller buss för all del)
Östkusten
Northern beaches
Opera bar (för en öl)
Pitt St Mall och nya Westfield (för shopping) (mitt i smeten i Sydney)
Pie face & 5 star kebab (för fyllemat)
Fraser Island-tripp! Alla som gjort det säger att varit bland det roligaste på hela Australientiden och älskade sin grupp. Jag och Gavin var nykära när vi åkte och hamnade i en superkonstig grupp helt utan sammanhållning men det blev liksom bisarrt och kul ändå!

Rekommenderar väl inte så jättemycket:
Västkusten. Eller ja, säkert inget fel med den men det händer inte så mycket. Jag har bara varit i Perth då så kanske inte ska snacka, men har hört att det inte är speciellt spännande.
Kings Cross (hade en period då vi bodde och hängde där men det har förändrats MYCKET. Som ett litet exempel blev en kille ihjälslagen på gatan av oklar anledning för inte så länge sen. Folk som är ute och söker trubbel verkar hänga i the Cross och de hittar det så gott som alltid.)


Hm, det här blev lite osammanhängande men ändå, hoppas det hjälper någon!
Som sagt svårt att skriva restips då jag inte reser längre direkt.
Har ni extremt mycket pengar över så rekommenderar jag Whitsundays - jag har varit på Hamilton Island två gånger och tycker det är paradiset. Hayman Island ska vara ännu bättre. Men det är syrt som sagt så inte direkt ett backpacker-resemål.


Nähä, nu ska jag avrunda.
Fråga gärna om ni undrar något!
Jag försöker typ skriva så mycket som möjligt om Sydney nu så jag förhoppningsvis kan komma ihåg så mycket som möjligt när jag inte är här längre. Att ens skriva om olika småtips får mig att komma ihåg så himla många roliga saker vi gjort och som hänt och olika människor och platser!
Det sägs att 'travelling broadens the mind' och det är ju ett ganska töntigt uttryck men det ligger något i det.


Överlag så är mitt största tips till er som tvekar: GÖR DET!
Skrapa ihop några slantar och köp en biljett. Styr upp visum. Allt annat ordnar sig.
Vare sig du vill resa runt eller plugga eller bara bo här ett år eller så - jag har ALDRIG hört någon ångra att de åkt hit.
Do it, do it, do iiiitttt!

Nähä, nähä. Nu får det räcka för den här gången. Ha det så bra allihop!

No comments:

Post a Comment